OGO - Ontwikkelingsgericht onderwijs
Op onze school werken we in de middagen vanuit het OGO concept, een onderwijsvisie waarbij we uitgaan van de “zone van de naaste ontwikkeling”. Wij proberen in ons onderwijsaanbod steeds nét iets op de leerling vooruit te lopen, maar wel zodanig dat het voor de leerling bereikbaar blijft.
We werken met betekenisvolle thema’s die 6-8 weken duren, waarbij de leerkracht en de leerlingen samen een belangrijke rol spelen.
De eerste twee weken vinden er startactiviteiten plaats waarbij we de interesses van de leerlingen peilen en voorkennis ophalen. In de kernfase werken we toe naar de Sociaal Culturele Praktijk. We halen “de echte wereld” naar binnen en gaan dieper in op de leerstof. In de onderbouw heeft dit meer het karakter van spel, in de bovenbouw ligt de nadruk op onderzoek.
Vanuit een rijke leeromgeving maken we binnen onze OGO thema’s verbindingen met taal, wereldoriëntatie, ICT, kunstzinnige vorming, wetenschap en techniek en burgerschap. Onze inhoudelijke uitgangspunten bij het vormgeven van de thema’s zijn de doelen van wereldoriëntatie en taal. Hierbij letten we continu op de balans tussen de doelen van de leerkracht aan de ene kant en de leervragen vanuit de kinderen aan de andere kant. Op die manier ontstaat er betrokkenheid die ten gunste valt aan het leerproces. Naast het verwerven van specifieke kennis van wereldoriëntatie en taal, werken leerlingen aan hun brede persoonsontwikkeling. Hierbij denken we o.a. aan initiatief nemen, probleemoplossend denken, communiceren, reflectie en zelfsturing.