Onze visie
Wij leveren een maximale bijdrage aan de ontwikkeling van onze leerlingen, rekening houdend met hun mogelijkheden en beperkingen. In een uitdagende, veilige en duidelijke leeromgeving kunnen onze leerlingen zich ontwikkelen tot talentvolle, sociale en zelfbewuste mensen.
Het pedagogisch klimaat geven we vorm door in onze grondhouding uit te gaan van wat kinderen kunnen. Het handelen van de leerkracht sluit aan bij de mogelijkheden van onze leerlingen. Zo groeit het zelfvertrouwen en zal de motivatie om te leren toenemen. We leren onze leerlingen met respect voor de ander en met verantwoordelijkheid voor elkaar, samen te leven op school, thuis en in de maatschappij. We willen onze kinderen leren relaties aan te gaan en te onderhouden; conflicten te herkennen en ze vroegtijdig (vóór een escalatie) op te lossen, zodat alle partijen zich daar goed in kunnen vinden. De principes van “De Vreedzame School” ondersteunen dit proces.
Ons didactisch concept geven we vorm door instructief werken in de ochtend, waarbij het IGDI-model leidraad is om ons onderwijs vorm te geven. De leerkracht demonstreert doelgericht en geeft uitleg. De leerlingen leren door oefening en herhaling.
Vanuit de leerlijnen bieden we passende leerstof, benoemen we lesdoelen en maken we beredeneerde keuzes en sluiten we aan bij de verschillende onderwijsbehoeften (aanpak 1, 2, 3). Het didactisch handelen van de leerkracht is gericht op procesmatige feedback en evaluatie, gebruikmakend van coöperatieve werkvormen, waardoor betrokkenheid vergroot wordt en leerlingen zich bewust worden van hun eigen ontwikkeling en zelfstandig keuzes maken ten aanzien van hun eigen leerproces.
In onze school gaat het om meer dan kennis opdoen; het verwerven van inzichten, vaardigheden en attitudes zijn belangrijke doelstellingen.
In de middagen geven we dit vorm volgens de principes van OGO. In een rijke leeromgeving werken leerlingen aan de kerndoelen van wereldoriëntatie, cultuureducatie en taal. Deze kerndoelen bereiken we door te werken met thema’s. Daarnaast is het van belang dat we leerlingen brede vaardigheden meegeven waardoor ze optimaal kunnen functioneren in de 21e eeuw.